Rôzne komerčné priestory plnia rôzne funkcie. Kým v niektorých je pohyb ľudí minimálny (napr. v kanceláriách), inými zase prejde denne väčší počet návštevníkov (obchody, vstupné haly). Sedenie na kolieskovej stoličke, pohyb ľudí z vonku v špinavých topánkach, chodenie v podpätkoch, to všetko môže na podlahe zanechať stopy a poškodenia. Preto je správny výber podlahovej krytiny veľmi dôležitý a mal by byť starostlivo premyslený. Podlaha, ako výrazný prvok interiéru by mala byť zároveň reprezentatívna a estetická, aby sa zamestnanci, klienti a návštevníci týchto priestorov cítili príjemne.

Zamýšľali ste sa už niekedy nad tým, či sú laminátové podlahy vhodné aj do komerčných priestorov?

Možno práve teraz riešite dilemu, akú podlahu zvoliť pre svoj nový obchod, kanceláriu alebo kaviareň. Uvedomujete si, že podlaha v týchto priestoroch musí odolať každodennej vyššej prevádzke, väčšiemu zaťaženiu, častejšiemu čisteniu a zároveň musí vyzerať dobre počas celej svojej životnosti. Jednoducho povedané, podlaha musí zvládnuť podstatne viac, ako podlaha vo vašom domove. Môže byť teda laminát tou správnou voľbou? Zvládne táto podlaha väčšiu premávku a záťaž? Odpoveď znie, jednoznačne áno.

Laminátové podlahy patria bezpochyby medzi najobľúbenejšie typy podláh. V posledných rokoch sa stali populárnymi vďaka lepšej modernej technológii tlače, ktorá umožňuje vyrábať laminátové podlahy ako verné kópie rôznych druhov dreva, dlažby, kameňa alebo v rôznych kreatívnych vzoroch. Vďaka tomu je možné vo svojom interiéri dosiahnuť vzhľad drahých drevených podláh za výrazne nižšiu cenu. Vaša kancelária,obchod alebo iný verejný priestor tak môžu vyzerať štýlovo a nadčasovo. Laminát je nielen vizuálne príťažlivý, ale aj trvácny, odolný a vyžaduje si minimálnu údržbu.

Môžem si do komerčných priestorov nainštalovať hocijakú laminátovú podlahu?

Laminátové podlahy určené pre komerčné využitie sú konštruované tak, aby zvládli vysoké zaťaženie a premávku spojenú s obchodnými priestormi. Sú robustné, tvarovo stabilné a výborne odolávajú nárazom a tlaku, vďaka vysokokvalitnej nášľapnej vrstve. Vrchná nášľapná vrstva je zároveň odolná voči silnému UV žiareniu, čo vám zaručí, že podlaha nevybledne ani v prípade, že je inštalovaná pri veľkých preskleniach a francúzskych oknách. Pri výbere podlahy do komerčného prostredia je dôležité sústrediť pozornosť na 2 parametre- hodnotu triedy oderu (AC) a triedu záťaže. Nie je totiž jedno, akú laminátovú podlahu si zvolíte. Iná laminátová podlaha sa hodí do spálne a iná zase do nákupného centra alebo kaviarne. V čom teda spočíva rozdiel? Podľa čoho si vybrať vhodnú podlahu?

To či je podlaha vhodná pre komerčné použitie určujú už vyššie spomínané parametre. Trieda záťaže a trieda oderu nám hovoria, pre aké priestory sú jednotlivé laminátové podlahy vhodné. Inú triedu záťaže a triedu oderu majú podlahy, ktoré sú určené do obytných priestorov, kde sa väčšinou vyzúvame a chodíme po podlahe bosí, a zase inú budú mať podlahy vhodné do viac zaťažovaného komerčného prostredia, kde je väčší pohyb ľudí. Tieto parametre sú jasne určené podľa normy EN 13329.

Trieda záťaže laminátových podláh určených pre komerčné priestory sa označuje číslami 31, 32, 33 a 34, podľa intenzity využívania a zaťaženia priestorov, v ktorých bude podlaha položená. Hodnota AC (trieda oderu) vyjadruje celkovú odolnosť podlahy pri rôznej prevádzke (klasifikuje podlahy podľa ich odolnosti), t.j. ako dobre znáša podlaha každodennú záťaž. Laminátové podlahy majú 6 úrovní hodnotenia AC- AC1 až AC6. Čím vyššie je hodnotenie AC, tým bude podlaha odolnejšia. Pre komerčné priestory musí laminátová podlaha spĺňať minimálne kritérium AC3, avšak pozor, tieto podlahy sú vhodné len pre veľmi málo zaťažované komerčné priestory, ako sú napríklad hotelové izby. V prípade komerčných podláh vám odporúčame skôr sa zamerať na AC4, AC5 alebo AC6. V našej ponuke podláh nájdete kvalitné laminátové podlahy EGGER vhodné pre obytné ako aj komerčné priestory.

Prehľad tried oderu (AC) pre laminátové podlahy:
 
Hodnotenie AC nerozlišuje medzi kvalitnou a nekvalitnou laminátovou podlahou, ale kategorizuje laminátové podlahy podľa ich odolnosti a vhodnosti použitia pre určitý priestor.

  • AC1- najnižšie hodnotenie pre laminátové podlahy, ktoré sa používajú výlučne v priestoroch, ktoré sú zaťažované minimálne- napríklad spálne, šatníky, hosťovské izby.
  • AC2- podlahy sú vhodné pre bežné obytné priestory s normálnou mierou záťaže, ako sú napríklad obývacie izby, jedálne a pod.
  • AC3- podlahy sú vhodné pre obytné priestory a komerčné priestory s nižšou mierou záťaže- napríkad hotelové izby
  • AC4- podlahy sú vhodné pre komerčné priestory. Zvládnu vyššiu záťaž a sú ideálnou voľbou do kancelárií, kaviarní, menších obchodov, butikov a pod.
  • AC5- sú vhodné pre vysoko frekventované komerčné priestory s vysokou pešou premávkou. Ideálne pre verejné budovy, reštaurácie, školy, nákupné centrá.
  • AC6- veľmi vysoká úroveň namáhania vo verejných a komerčných priestoroch- napríklad vstupné haly, obchodné centrá, nemocnice

Prehľad tried záťaže pre komerčné a verejné priestory:

  • Trieda záťaže 31- podlaha je vhodná pre všetky obytné priestory a komerčné priestory s nízkou záťažou - napríklad hotelové izby
  • Trieda záťaže 32- podlaha je vhodná pre všetky obytné priestory a komerčné priestory s bežnou záťažou- napríklad čakárne, kancelárie, predajné plochy
  • Trieda záťaže 33 - podlaha je vhodná pre všetky obytné priestory a komerčné- verejné priestory s vysokou záťažou- napríklad kancelárie, školské triedy, zdravotnícke zariadenia
  • Trieda záťaže 34- podlaha je vhodná pre veľmi namáhané komerčné- verejné priestory- napríklad nemocnice, haly, obchodné domy

Čím je trieda oderu a trieda záťaže vyššia, tým vyššia je aj cena laminátovej podlahy. To sa však odrazí v ich kvalite a funkčnosti pri použití v komerčnom priestore. Správnou voľbou laminátovej podlahy sa nemusíte báť, že sa podlaha rýchlo zničí, ale naopak, zachová si výborné vlastnosti po dlhú dobu. Ak by ste do priestoru s vysokou premávkou nainštalovali lacný laminát s nízkou triedou záťaže a triedou oderu, podlaha by vám nevydržala dlho a museli by ste ju vymeniť.

V komerčných priestoroch sa dá očakávať vyššia miera vlhkosti, napr. pri čistení za mokra, prenesením snehu alebo dažďa z vonku. Preto je pri plávajúcej pokládke laminátových podláh EGGER v týchto priestoroch predpísané použitie lepidla PVAC (D3) (s výnimkou výrobkov radu Aqua+). Tesniace lepidlo sa nanáša na pero na čelnej aj na pozdĺžnej strane panelov tak, aby pri ich spájaní lepidlo vždy vystúpilo hore po celej dĺžke spoja. Je potrebné dbať na to, aby pri kladení panelov pod tesniacim lepidlom nevznikali medzery. Prebytočné tesniace lepidlo sa dá ľahko odstrániť z povrchu ihneď alebo po krátkom zaschnutí.

Pre vlhké priestory si môžete zvoliť aj vodeodolné laminátové podlahy EGGER AQUA+ , ktoré odolávajú vlhkosti a sú vhodné pre inštaláciu v komerčných priestoroch s intenzívnou prevádzkou. Všetky naše vodeodolné lamináty majú triedu záťaže AC4/32. Ich veľkou výhodou je, že sa môžu aj celoplošne nalepiť na podklad, čím sa zabezpečí väčšia stabilita podlahy a pri inštalácii nie je potrebné vytvárať dilatačné medzery na prechodoch medzi miestnosťami, ako je to v prípade plávajúcej pokládky laminátových podláh.

Výhody použitia laminátovej podlahy v komerčnom prostredí:
  • výborná cenová dostupnosť- nižšie obstarávacie náklady v porovnaní s inými podlahovými krytinami
  • štýlový vzhľad- možnosť vytvárať rôzne štýly a dizajny
  • praktické a nenáročné na údržbu
  • odolné voči poškriabaniu a preliačinám
  • tvarovo stabilné a stálofarebné- podlahy sú odolné voči silnému UV žiareniu
  • jednoduchá inštalácia

Údržba laminátových podláh v komerčnom prostredí

Vysokokvalitná nášľapná vrstva laminátových podláh je odolná voči poškriabaniu a nečistotám. Tieto podlahy sú veľmi praktické a nenáročné na údržbu, čo určite oceníte. Na rozdiel od kobercov odpudzujú prach, vďaka čomu sú hygienickejšie a sú vhodné aj pre alergikov. V prípade, že si zvolíte pre pokládku vodeodolnú laminátovú podlahu, môžete ju čistiť aj parným čističom.

Ak ste sa teda rozhodli nainštalovať si laminát do svojho komerčného priestoru, pred samotnou kúpou si nezabudnite odpovedať na základné otázky:

  1. Premyslite si, kde bude podlaha inštalovaná. Bude vystavená vysokej dennej pešej premávke? Ak áno, uistite sa, že ste si vybrali podlahu s hodnotením AC5 až AC6.
  2. Ak chcete laminátovú podlahu nainštalovať do oblastí s vyššou vlhkosťou, uistite sa, že ste si kúpili vodeodolný laminát.
  3. Venujte pozornosť záruke podlahy od výrobcu. Poskytuje výrobca garanciu pre pokládku v komerčných priestoroch? Toto by ste si mali vždy pred kúpou preveriť. V prípade nedodržania pokynov na pokládku podlahy v komerčných priestoroch sú všetky nároky na záruku neplatné. Inštalácia podlahy v komerčne používaných priestoroch musí byť prevedená profesionálnou firmou so špecializáciou na pokládku podláh.
  4. Dôležitým faktorom je aj kvalita podlahy. Nakupujte laminátové podlahy od spoľahlivého a dôveryhodného dodávateľa. Ak investujete do nekvalitnej podlahy, nebude trvať dlho a budete ju musieť opravovať alebo vymeniť.